Generation 64: Kalle Shew

Kalle och jag gick i samma gymnasieklass.

ogamiPå den tiden var han min enda kontaktyta med demogruppen Fairlight och det jag minns bäst, förutom att han gjorde sjukt coola saker på sin C64, var att han envist hängde kvar vid sin gamla maskin medan alla vi andra gick över till Amiga 500.

Kalle var (eller är, såklart) grafiker och detsamma var min gymnasiebundis Martin.

Kalle var i modern tid med om att starta en grafisk produktionsbyrå och Martin (som jag förresten hade ett band med!) flyttade sitt pick och pack till USA och bor där fortfarande med familj. Nyligen började han arbeta på Apple i Kalifornien.

Vad jag vill komma till är egentligen att det verkar rent allmänt ha gått väldigt bra för många C64-grafiker.

ogami4Grundutbildningen med 16 färger och blåbärsstora pixlar har varit nyttig för både kreativiteten och problemlösandet.

Begränsningarna var oftast rent programmeringsmässiga; det gick inte att göra ett typsnitt eller en logga hur som helst – åtminstone inte om den skulle användas i en sprite som hade alldeles egna begränsningar. Kodaren bestämde och grafikern fick rätta sig; sådant skapade en otrolig förmåga att anpassa sig.

Jag kanske pratar i nattmössan här – men jag tror att få grafiker fått så djuplodande utbildning i begränsningarnas makt över slutresultat som C64-grafiker som Kalle Shew.