Generation 64: Maria Hägglöf

Rättelse: Det finns här ett ganska märkligt faktafel – jag påstår att NES lanserades i Sverige i september 1988 vilket ju inte är fallet. Istället är det i september 1986, vilket ju framgår på typ tusen ställen på nätet. Jag kan inte riktigt svara på varför årtalet blev fel men det undslapp i alla fall all korr :/

Maria Hägglöf fick jag också kontakt med via Rättviseförmedlingen men det visade sig att vi hade flera gemensamma kontakter bland folket som frekvent brukade besöka Sweden Social Web Camp, SSWC, varje sensommar.

sswc_logoUnder SSWC 2013 var min bok ännu fortfarande bara en idé men jag passade såklart på att diskutera innehåll och inriktning med så många människor jag hann med att träffa.

Faktum är att även jag och formgivaren Kenneth Grönwall träffades på SSWC för första gången men först senare kom på att vi kunde arbeta ihop med boken.

Marias berättelse var intressant i det att den påminde mig om Jeri Ellsworths berättelser om hur den C64 fadern skaffade henne egentligen var menad för hennes bror. I Marias fall var det egentligen inte så – Maria och Marcus fick datorn ihop – men det var ändå med brodern deras pappa försökte lära sig att programmera.

Men det var Maria som blev programmerare – och senare webbkommunikatör.

Wikipedia_NES_PAL_300I Marias berättelse blir det också tydligt hur maskiner som NES och MegaDrive har tagit upp konkurrensen med generationen födda på 80-talet.

Kanske kan det tolkas som förminskande att jag menar att NES i 70-talisters ögon ses lite grann som en pryl för småsyskon – men flera som jag intervjuat har refererat till just detta. Jag tror inte att Nintendo-publiken känner sig speciellt kränkt – det är ju ändå Nintendo som fortfarande finns kvar, och inte Commodore.

Slutligen finns det nånting fint i att Maria inte ens själv uppfattat tiden med C64 som speciellt betydande medan den varade; det var först när hon mötte äldre entusiaster som hon förstod hur många som suttit i exakt samma sits som hon och brodern Marcus – uppflugna i varsin stol med joystick i hand, sneglandes på programmeringsboken och möjligheterna som väntade.