Generation 64: Pex Tufvesson

Pex ”Mahoney” Tufvesson kan väl sägas vara en av mina ungdomsidoler, det får jag nog erkänna.

MahoneyKaktus_AlvestaSirapHela upprinnelsen till detta är givetvis hans inblandning i musikprogrammet NoiseTracker och med den lätthet han verkade hantera skola, privatliv och att excellera på hackerscenen.

Jag visste då inte att han redan på C64-plattformen också var en gigant – redan då tillsammans med parhästen Kaktus – och det är på denna han fortfarande verkar och är ansvarig för nya mirakel.

I dag är jag kanske något mindre starstruck men Pex får ändå räknas som en av anledningarna till att boken alls blev av. Det började med att jag för svenska Eurogamers räkning letade upp honom och fann att han fortfarande lever och verkar i Lund.

Eller nja, det började faktiskt med att en läsare kommenterade och undrade vad Mahoney egentligen pysslar med nuförtiden. Detta var i samband med ett inlägg från november 2011 om hans fantastiska remix av musiken från C64-spelet ”Armageddon Man” med sång av Karin Öjehagen.


Originalmusiken till ”Armageddon Man” från 1987 hittar du här.

Sagt och gjort; redan i december samma år hade jag bokat en långlunch med den store Mahoney och jag fick då höra om den C64-värld han fortfarande var en aktiv del av – och har varit sedan dess.

Svenska Eurogamer är i dag nedlagd men en räddad kopia av sidan finns här.

Hösten 2014 skrev jag även en liten hyllningsartikel i IDG-tidningen TechWorld för att påminna omvärlden om att NoiseTracker faktiskt fyllde 25 år i augusti. Här nedan ”Complications” av Tomas Danko från 1990.

Men boken handlar ju egentligen om Commodore 64 och det är också denna dator Mahoney ständigt återkommit till. År 2010 lyckades han trycka in en två minuter lång 8-bitarssampling från ”Tom’s Diner” av Suzanne Vega i en C64 – en dator som egentligen inte var byggd för att kunna spela några samplingar alls.

Denna tekniska bedrift, kallad ”C64mp3”, är ett bra exempel på att det fortfarande går att tvinga en C64 att göra nya saker. Det fungerar också som en påminnelse om hur mycket kraft det hade gått att krama ur dagens maskiner om vi bara tillät oss nyttja potentialen till max.

Att just ”Tom’s Diner” valdes ut för ändamålet, beror på att samma sång användes som testmusik när Karlheinz Brandenburg skapade musikformatet mp3 och kallas ibland för The mother of mp3.

2014 var Mahoney tillbaka med nya bedrifter och upptäckter från SID-chipets värld. I demot ”Musik Run/Stop” lyckades han tillsammans med Uwe ”THCM” Anfang att få en C64 att spela 44.1 kHz-samplingar, vilket bland annat illustreras med hjälp av ”Wherever I Lay My Hat” med Paul Young.

Som vanligt stod en hel C64-värld mållös inför bedriften. Eventuella missljud i videon nedan beror mer på emulatorn och/eller inspelningsmjukvaran – demot flyter på mjukt som en sommarbris på originalhårdvara.