Generation 64: Kim Nordström

Spelstudion King kan väl få ha undgått. Där arbetar i dag svensk spelutvecklings old man, Kim Nordström.

Nästan varje gång jag för Kim Nordström på tal för en näringslivsjournalist har de full koll på vem han är; det är rätt imponerande. I stort sett aldrig har de någon koll på att han varit ganska djupt insyltad i C64-scenen. Det är också rätt imponerande.

Vad har de egentligen frågat honom för frågor? Har de alls brytt sig om hans bakgrund …?

I vilket fall; Kim Nordström var också känd som Creeper – eller faktiskt är; han gick alltså med i C64-scenen igen under 2013. Den som sådde fröet var ingen mindre än musikern och ölbryggaren Tomas Danko som förresten också gjort musiken till vår lilla trailer vi använde för att promota boken.

vita

Att sitta ner och diskutera spel med Kim Nordström kräver sin tid. Han har hur många anekdoter och berättelser som helst och visar prov på god detaljrikedom när det gäller dem allihop. Genom hela diskussionen förutsätter han hyfsat djupgående kunskaper om både scenen och hårdvaran och bara kör på; mitt anteckningsblock gick varmt av skrivandet under de timmar vi träffades.

För egen del tycker jag att det är roligt när folk som Kim Nordström kommer hem till Sverige igen. Det är lätt att tappa bort våra förmågor och talanger till utlandet och alldeles för sällan längtar de tillbaka då Sverige snabbt blir för litet och svårt att uträtta stora saker från.

För Kim Nordströms del var det just det lilla han ville tillbaka till. Han känner sig fortfarande ganska långt från själva spelutvecklingen men ändå så pass nära att han hinner se resultatet av besluten innan det är dags för nästa projekt.

För egen del kändes det helt rätt att avsluta kapitlet om spelutvecklarna med någon som faktiskt arbetar med spel i dag, även om det från början var vår plan att inte ha med just spelutvecklare – den alltför uppenbara yrkesgruppen i en bok av detta slag.


Wonderland XII av Censor Design.